
Mikulás, reklámköntösben
A karácsonyi készülődés időszakában lépten-nyomon összetalálkozhatsz a gyermekek életében fontos szerepet játszó Mikulással. A boltok, áruházak polcain, bejáratainál november első heteiben már vígan hirdetik a Mikulás ünnep közeledtét a kedves Télapóról vagy segédjeiről mintázott reklámtermékekkel, édességekkel, dekorációkkal. Ekkortájt kerülnek ki a cégek, vállalatok, irodaházak előcsarnokaiba díszítésként a Télapó sapkák, csizmák, emblémázott szóróédességek, esetleg más kisebb költségvetésű szóróajándékok tömegei is felhívva a figyelmünket a tényre: Bizony közeleg a jóságos Mikulás ünnepe!
Mikulás történetét szinte mindenki ismeri. Alapja egy az Északi népeknél tartott régi pogány ünnep, a Téli napforduló volt, aminek alkalmából az emberek megajándékozták egymást, úgy tartották, hogy Odin ajándékokkal megrakott szekerével átszáguldott az égbolton. Ez volt az egyik olyan pogány ünnep, melyet a kereszténység később átvett, időpontját pedig Szent Miklós (a gyermekek védőszentjének) napjához kötötte. Ő volt az a myrai Miklós püspök, aki városában egy szegény ember leányainak titokban az éj leple alatt három erszény aranyat vitt , hogy azok ne maradjanak hozomány hiányában pártában. Ezt a jócselekedetet aztán minden évben megismételte. Nem csoda, hogy a jóságos tettek története idővel szárnyra kapott.
Mondája nyomán alakult ki Magyarországon az a néphagyomány, hogy a jó gyerekek december 5.-ről december 6.-ra virradó éjjel Miklós napon Szent Miklóstól ajándékot, míg a rossz gyerekek virgácsot kapnak. A Mikulás szó eredete cseh, azonban maga a hagyomány Ausztria irányából gyűrűzött be hazánkba és a katolikus valláshoz köthető.
Nincs is min csodálkozni, hogy már a hagyomány megjelenésekor felismerték a Mikulás fontos szerepét a gyerekekhez kapcsolható termékek, szolgáltatások reklámozásában, valamint a gyerekekkel történő reklámozás eredményessége is töretlen. A mai modern technika lehetővé tette, hogy ennek eszközeként emblémázott ajándékokat, logózott édességeket, gyermekek ízlésének megfelelő reklámajándékokat használjunk.
Ezek a kedves, célszerű és egyedi reklámajándék ötletek a XXI. század fogyasztói társadalmában már elengedhetetlenek, hiszen szükségszerű, hogy segítségükkel a hagyományokhoz, ünnepekhez kötve minél több forgalomban lévő terméket értékesíteni tudjunk. Manapság már nem jellemző a fogyasztóközönségre egy ajándéktárgy emberöltőn keresztül történő megóvása. Hiszen a vásárlók ezen a téren is igénylik a folyton fejlődő piacon megjelenő trendi, emblémázott, praktikus reklámtermékeket.
Az biztos, hogy a reklámetikával karöltve a Mikulás alakja kötéltáncot jár a kiélezett piaci versenyek közepette, hiszen ekkora reklámháború központi szereplőjeként meg kell őriznie a hagyományokból ismert, jóságos, önzetlen jellemét.